Ex-cowboy vinder for bedste annonce
Det blev Gross Design og Kommunikation, der tog sig af prisen for 2005's bedste annonce i Idag – Industriens Dagblad.
Af Martin Flink
Hvis kært barn har mange navne, så må reklamemand Peter Gross være en rigtig afholdt person. Cowboy i Californien, tandtekniker, styrmand, koncertarrangør, bladopstarter, bar-ejer og i de sidste 13 år også reklamemand er nogle af de titler, der hænger på ejeren af Gross Design og Kommunikation. Og nu også prisvinder. Firmaet, der består af en lille håndfuld fastansatte, har vundet Idag's annoncepris for den bedste annonce i 2005 med hele 35 procent af stemmerne.
– Vi er glade for prisen. Det viser, at en masse mennesker har set annoncen og kan genkende det. Det kan vi bruge videre, siger Peter Gross.
– Vi blev på et tidspunkt bondefanget på en løs aftale om at annoncere i en håndbog. Det endte med, at vi skulle betale og lavede derfor den her annonce til håndbogen. Og så valgte vi at fortsætte med den, fortæller Peter Gross.
Vejen til reklamebranchen er foregået uden skyggen af en rød tråd. Det startede med en tur som cowboy på en ranch i USA, hvor han også havde en bibeskæftigelse med at polere tænder, til en uddannelse som tandtekniker i Danmark. Midt i 80'erne var han med i teamet der startede Chili Magazine og lidt senere Rock Show, inden han i 1989 åbnede en jazz & blues bar i København. Den holdt han fast i indtil 1992, hvor han startede Gross Design og Kommunikation.
– Reklamebranchen er for utilpassede forretningsfolk med skæve og gode idéer, lyder forklaringen fra indehaveren. Men uanset hvad, så lader det til at virke.